17 júna 2009

Postoj k peniazom

V dnešnej dobe nie je jednoduché si vytvoriť zdravý postoj k peniazom. Na jednej strane ich potrebujeme k životu, pomáhajú nám splniť si sny a tiež pomocou nich dokážeme robiť užitočné a dobré veci.

 

Na druhej strane ich vnímame aj ako nepriamu príčinu mnohého zlého: zločinu, korupcie, politických a morálnych špinavostí, narušenia medziľudských vzťahov, pokrivených motivácií.

 

Aj ja občas pochybujem o tom, či je správne sa usilovať zarábať viac, získať viac atď.

 

Nedávno som v knihe Národohospodársky kurz od Rudolfa Steinera čítal myšlienku, ktorá ma zaujala. Zhrnul by som to asi nasledovne:

 

Peniaze sú vyjadrením práce, ktorú pre nás robia (alebo v budúcnosti budú robiť) ostatní ľudia.

 

Keď som nad tým ďalej uvažoval, dospel som k záveru, že ak odsudzujem peniaze, ak nimi pohŕdam a nevážim si ich, zároveň pohŕdam a nevážim si prácu druhých ľudí. A naopak: vážiť si peniaze znamená vážiť si prácu druhých ľudí. 

 

Podľa mňa je uvedený postoj práve ten správny, ktorého sa mienim držať. Zamyslite sa nad tým, možno sa s týmto postojom dokážete stotožniť aj vy.

 

Bookmark and Share